A Kísérletezők Klubjának alapjai
felső tagozatos program
tevékenység alapú ismeretszerzés
kompetenciafejlesztés
tehetséggondozás
fontos a tanulói kezdeményezés
önálló mérések, kísérletek
vidám, baráti légkör
együttműködés, egymás segítése
Kísérletezés menete
1. Kísérlet kiválasztása
Biztatom a gyerekeket, hogy interneten keressenek kísérleteket, amik beindítják a fántáziájukat, és felkelti az érdeklődésüket.
2. Megtervezés
Együtt megbeszéljük, hogyan is lehetne ezt tantermi keretek között megvalósítani, milyen anyagok kellenek hozzá, mi áll rendelkezésünkre, mit kell beszerezni.
3. Előkészítés
Előkészítjük a "terepet" a kísérlethez, ellenőrizzük, minden szükséges eszköz megvan-e.
4. Kísérlet elvégzése
Egyénileg vagy csoportosan - tervektől és igénytől függően - megcsinálják a gyerekek a kísérleteket. Többször, hogy ellenőrizzük, nem egyszeri eredményről van-e szó.
5. Dokumentálás
Fotókkal és videókkal dokumentáljuk a kísérlet alatt megfigyelt folyamatokat.
6. Összefüggések
megértése
Közösen megbeszéljük, a megfigyelések milyen összefüggések megfigyelésére adtak lehetőséget.
A Kísérletezők Klubjának története
Klub alapítója: Kálmán Julianna
Az iskolám 2019. szeptemberétől biztosított számomra tantárgyfelosztásba kerülő időt
mesterprogramom megvalósítására. Előzetes terveimnek megfelelően foglalkozásaimat
kéthetente valósítottam meg.
A gyerekeket egy mozgóképekkel felturbózott bemutatóval toboroztam, mellyel igyekeztem felkelteni az érdeklődésüket.
Szeptemberben alakult meg a kísérletezők klubja. Az első, alakuló foglalkozáson, beszélgetőkörrel kezdtünk, ahol minden jelentkező elmondta, hogy miért jelentkezett, milyen elvárással érkezett és milyen kísérletet szeretne elvégezni. Ezután megfogalmaztuk a Kísérletezők klubja szabályzatát, ahol leírtuk, hogy ezeken a tanóránál sokkal kötetlenebb alkalmakon mi az, amit mindenképpen be kell tartani. Ezt a szabályzatot minden tanév elején átnéztük, ahol szükségesnek láttuk, módosítottunk.
Az első kísérleteink - terveimnek megfelelően - a hanggal kapcsolatosak voltak. Az egyszerű magyarázatok mellett közösségformáló hatása miatt is jó ötlet volt ez a téma, hisz a
foglalkozás végére vidáman fújtuk el, a topjoy-os üvegek felhangolása után, a közismert „Boci, boci tarka” dalt.
Egy más alkalommal talpas poharakkal zenéltünk. Mindenki keresett telefonjával egy egyszerű dallamot (ötletet, támpontot az ének szakos kollégától kértem), amit először xilofonon kipróbált, begyakorolt. Ezután következett a poharakkal lejátszás. A poharak hangolása
izgalmas feladat volt, amiben az ének szakos kolléga segített. Bejött a foglalkozásra és
korrigálta a beállításunkat.
Jól indultak az első foglalkozások. Az első kísérletezők kizárólag érdeklődő hetedikesek és nyolcadikosok voltak, tele ötletekkel, kérdésekkel. Ennek ellenére, az újdonság varázsának a megszűnése után, várható volt bizonyos lemorzsolódás.
Sajnos a teljes tanévben nem tudott működni a csoport, mert 2020. március 13-ától online oktatásra kényszerültünk. Különösen az otthonról tanítás első időszaka volt nagy megterhelés tanulónak, tanárnak egyaránt. A kísérletezést a tanulók körében a tanítási órákhoz kapcsoltam. 7. évfolyamon a tananyagot elmélyítő, otthon elvégezhető kísérletek elvégzésére buzdítottam a gyerekeket, főként csoportom tagjait. Az önállóan elvégzett kísérlet videója, vagy fotója mellé rövid magyarázatot is kértem. A plusz munkát ötös érdemjeggyel jutalmaztam. 8. évfolyamon a témák miatt ez nem igazán működhetett.
A következő tanévben, a vírushelyzet miatti iskolai rendelkezések miatt, csak nyolcadikosokkal (a csoportbontás miatt lehetett eltekinteni az osztálykerettől) kezdhettem meg a kísérletezők klubja foglalkozásokat. A gyerekek többsége az előző tanévben is tagja volt a csapatnak. Ebben az évben hoztam létre a szakkör Facebook csoportját.
Egy idő után sajnos ismét közbeszólt a pandémia, nem lehetett megtartani a délutáni foglalkozásokat. Ennek a tanévnek is nagy részében otthonról kellett az oktatást irányítani, így a klubfoglalkozások csak néhány otthoni kísérletezésben merültek ki.
A 2021-2022. és a 2022-2023. tanévekben lehetett maradéktalanul az elképzeléseim szerint munkálkodni a programomon. Teljesen új csapattal - akiket hetedik és nyolcadikosok közül verbuváltam – a már említett bemutatóval, indult újra a klub. Újra ki kellett alakítani egy olyan közösséget, ahova szívesen jönnek a gyerekek és még ismeretek szerzésére is sor kerül.
Folyamatosan alakultak ki „szokásaink”:
- kerekasztal, hogy aznap mit csinálunk, kinek mi lesz a feladata
- az együttműködés egy új közösségben (másik tiszteletbe tartása, ha szükséges, segítése)
- a feladattartás
- saját ötlet, gondolat bevállalása, ismertetése
- véleménynyilvánítás, értékelés, önértékelés
- következő alkalom előkészítése
- a foglalkozás végén a teremrend visszaállítása
Tevékenységünk
Tehetségnap 2022
- 2022. május 30.
- A videót szerkesztette: Török Edit
A Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Tehetségnapján bemutathattam a Kísérletezők Klubjának munkásságát kollégáimnak, és meghívott vendégeinknek, ennek apropójából készült ez a fenti kis videó. A Tehetségnap célja az iskolánkban folyó sokrétű tehetséggondozó munka bemutatása volt.
Kísérletek Délutánja
A Kísérletezők klubja tevékenységének megismertetése, az iskolatársak bevonása
Az esemény előkészítő munkálatai legalább két hónappal a program megrendezése előtt kezdetét vették. Első lépésként, össze kellett gyűjtenünk azokat a kísérleteket, amik bemutatásra és kipróbálásra alkalmasnak találtunk.
Minden klubtag kiválasztotta – vagy ajánlottam – a hozzá közel álló, vagy legjobban nála sikerülő kísérletet. Ezután össze kellett állítani a szükséges eszközöket és gyakorlásként többször elvégezni a kísérletet. Megbeszéltük, hogy ajánlatos segíteni, irányitani a vállalkozó kedvű látogatókat, egymással el is próbálták a gyerekek. Az előkészület fontos eleme volt a tanulóknak megfogalmazni a kísérlet lényegét írásban, amit a programon szóban mondtak el a klubtagok.
Az első kísérletek délutánja 2022-ben a szárnypróbálgatás volt, amikor a természettudományi terem adta körülmények között igyekeztünk úgy elrendezni a helyszíneket, hogy forgószínpad-szerűen könnyen elérhető legyen minden állomás. A tapasztalatokat fel tudtuk használni, mivel a csapat fele az előző évben is oszlopos tag volt.
Izgatottan vártuk a programot, ami a kísérletező gyerekek ünnepnapja volt. Az iskolavezetéssel úgy szerveztük, hogy a negyedik ötödik osztályoknak fél - fél óra állt rendelkezésükre. Így a látogató gyerekeknek két-három fős csoportokban volt lehetőségük minden kísérletet megnézni és ha kedvük volt el is végezni. Nem volt szigorú irány, sorrend, azt tanácsoltam nekik, hogy ahol úgy látják, hogy nincs senki, oda menjenek.
A több, mint 2 órán át tartó esemény az előkészületekkel és az elpakolással együtt 3 órás kemény munkát jelentett a klubtagoknak a tanítási órák után. Nagyon ügyesen, türelmesen, érthetően végezték a feladatukat, rettenetesen büszke voltam rájuk. Nélkülük nem tudtam volna megvalósítani a terveimet és elképzeléseimet.