fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slidebg1

A Kísérletezők Klubjának alapjai

felső tagozatos program
tevékenység alapú ismeretszerzés
kompetenciafejlesztés
tehetséggondozás
fontos a tanulói kezdeményezés
önálló mérések, kísérletek
vidám, baráti légkör
együttműködés, egymás segítése

Kísérletezés menete

1. Kísérlet kiválasztása

Biztatom a gyerekeket, hogy interneten keressenek kísérleteket, amik beindítják a fántáziájukat, és felkelti az érdeklődésüket.

2. Megtervezés

Együtt megbeszéljük, hogyan is lehetne ezt tantermi keretek között megvalósítani, milyen anyagok kellenek hozzá, mi áll rendelkezésünkre, mit kell beszerezni.

3. Előkészítés

Előkészítjük a "terepet" a kísérlethez, ellenőrizzük, minden szükséges eszköz megvan-e.



4. Kísérlet elvégzése

Egyénileg vagy csoportosan - tervektől és igénytől függően - megcsinálják a gyerekek a kísérleteket. Többször, hogy ellenőrizzük, nem egyszeri eredményről van-e szó.

5. Dokumentálás

Fotókkal és videókkal dokumentáljuk a kísérlet alatt megfigyelt folyamatokat.

6. Összefüggések
megértése

Közösen megbeszéljük, a megfigyelések milyen összefüggések megfigyelésére adtak lehetőséget.

A Kísérletezők Klubjának története

Klub alapítója: Kálmán Julianna

imageAz iskolám 2019. szeptemberétől biztosított számomra tantárgyfelosztásba kerülő időt mesterprogramom megvalósítására. Előzetes terveimnek megfelelően foglalkozásaimat kéthetente valósítottam meg.
A gyerekeket egy mozgóképekkel felturbózott bemutatóval toboroztam, mellyel igyekeztem felkelteni az érdeklődésüket.

Szeptemberben alakult meg a kísérletezők klubja. Az első, alakuló foglalkozáson, beszélgetőkörrel kezdtünk, ahol minden jelentkező elmondta, hogy miért jelentkezett, milyen elvárással érkezett és milyen kísérletet szeretne elvégezni. Ezután megfogalmaztuk a Kísérletezők klubja szabályzatát, ahol leírtuk, hogy ezeken a tanóránál sokkal kötetlenebb alkalmakon mi az, amit mindenképpen be kell tartani. Ezt a szabályzatot minden tanév elején átnéztük, ahol szükségesnek láttuk, módosítottunk.

Az első kísérleteink - terveimnek megfelelően - a hanggal kapcsolatosak voltak. Az egyszerű magyarázatok mellett közösségformáló hatása miatt is jó ötlet volt ez a téma, hisz a foglalkozás végére vidáman fújtuk el, a topjoy-os üvegek felhangolása után, a közismert „Boci, boci tarka” dalt.
Egy más alkalommal talpas poharakkal zenéltünk. Mindenki keresett telefonjával egy egyszerű dallamot (ötletet, támpontot az ének szakos kollégától kértem), amit először xilofonon kipróbált, begyakorolt. Ezután következett a poharakkal lejátszás. A poharak hangolása izgalmas feladat volt, amiben az ének szakos kolléga segített. Bejött a foglalkozásra és korrigálta a beállításunkat.

image Jól indultak az első foglalkozások. Az első kísérletezők kizárólag érdeklődő hetedikesek és nyolcadikosok voltak, tele ötletekkel, kérdésekkel. Ennek ellenére, az újdonság varázsának a megszűnése után, várható volt bizonyos lemorzsolódás.

Sajnos a teljes tanévben nem tudott működni a csoport, mert 2020. március 13-ától online oktatásra kényszerültünk. Különösen az otthonról tanítás első időszaka volt nagy megterhelés tanulónak, tanárnak egyaránt. A kísérletezést a tanulók körében a tanítási órákhoz kapcsoltam. 7. évfolyamon a tananyagot elmélyítő, otthon elvégezhető kísérletek elvégzésére buzdítottam a gyerekeket, főként csoportom tagjait. Az önállóan elvégzett kísérlet videója, vagy fotója mellé rövid magyarázatot is kértem. A plusz munkát ötös érdemjeggyel jutalmaztam. 8. évfolyamon a témák miatt ez nem igazán működhetett.

image A következő tanévben, a vírushelyzet miatti iskolai rendelkezések miatt, csak nyolcadikosokkal (a csoportbontás miatt lehetett eltekinteni az osztálykerettől) kezdhettem meg a kísérletezők klubja foglalkozásokat. A gyerekek többsége az előző tanévben is tagja volt a csapatnak. Ebben az évben hoztam létre a szakkör Facebook csoportját.

Egy idő után sajnos ismét közbeszólt a pandémia, nem lehetett megtartani a délutáni foglalkozásokat. Ennek a tanévnek is nagy részében otthonról kellett az oktatást irányítani, így a klubfoglalkozások csak néhány otthoni kísérletezésben merültek ki.

A 2021-2022. és a 2022-2023. tanévekben lehetett maradéktalanul az elképzeléseim szerint munkálkodni a programomon. Teljesen új csapattal - akiket hetedik és nyolcadikosok közül verbuváltam – a már említett bemutatóval, indult újra a klub. Újra ki kellett alakítani egy olyan közösséget, ahova szívesen jönnek a gyerekek és még ismeretek szerzésére is sor kerül.

Folyamatosan alakultak ki „szokásaink”:

  • kerekasztal, hogy aznap mit csinálunk, kinek mi lesz a feladata
  • az együttműködés egy új közösségben (másik tiszteletbe tartása, ha szükséges, segítése)
  • a feladattartás
  • saját ötlet, gondolat bevállalása, ismertetése
  • véleménynyilvánítás, értékelés, önértékelés
  • következő alkalom előkészítése
  • a foglalkozás végén a teremrend visszaállítása

Tevékenységünk






Image


Tehetségnap 2022

  • 2022. május 30.
  • A videót szerkesztette: Török Edit

A Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Tehetségnapján bemutathattam a Kísérletezők Klubjának munkásságát kollégáimnak, és meghívott vendégeinknek, ennek apropójából készült ez a fenti kis videó. A Tehetségnap célja az iskolánkban folyó sokrétű tehetséggondozó munka bemutatása volt.




image

Termikus kölcsönhatás

Termikus kölcsönhatás vizsgálata otthon:
A videó alapján végezd el a „kisérletet”, megfigyelést! Készíts róla videót és küldd el nekem.

image

Részecskék mozgása

A videó alapján végezd el a „kisérletet”, megfigyelést! Készíts róla videót és küldd el nekem. Foglald össze röviden a tapasztalataidat! Írd meg azt is, hogy milyen következtetésre jutottál!

image

Párolgási sebesség

A videó alapján végezd el a „kisérletet”, megfigyelést! Készíts róla videót és küldd el nekem. Foglald össze röviden a tapasztalataidat! Írd meg azt is, hogy milyen következtetésre jutottál!

image

Felhangolt poharakkal zenélés

Különböző mértékben kell a talpas poharakat feltölteni, felhangolni a „hangszert”. Nedves ujjunkat végighúzva a pohár peremén, a pohár fala rezgésbe jön és hang keletkezik. Minden testhez tartozik egy saját frekvencia, amelyen rezeg, ha magára hagyjuk. A poharakba töltött különböző magasságú vízoszlopok különbözőképpen módosítják a pohár sajátfrekvenciáját, így különböző magasságú hangokat hallunk.

image

Hidrosztatikai nyomás

A folyadékoszlop magassága befolyásolja a hidrosztatikai nyomást
Műanyag flakont lyukassz ki szöggel egyenlő (pl. 5cm) távolságokra függőlegesen. Ujjaiddal fogd be a lyukakat, töltsd fel a palackot vízzel. Ha elengeded a lyukakat, a víz kifolyik a flakonból. Végezd el a kísérletet! Készíts róla videót és küldd el nekem! Hol nagyobb a hidrosztatikai nyomás? Miből jutottál erre a következtetésre?

image

Nyomáskülönbségen alapuló
eszköz

A pet palack oldalába akkora lyukat kell fúrni, hogy a szívószál hézagmentesen belehelyezhető legyen. Töltsük fel vízzel. Ha az üveg száját felfújt luffival zártuk be, a víz felett bezárt levegő nyomása nagyobb, mint a légnyomás, ezért a szívószálon kiáramlik a víz. Ha a lufi szájánál összefogom, megáll a víz kiáramlása, amikor megszűnik a nyomáskülönbség. Ha újból elengedjük a léggömböt, megint nagyobb legy a nyomás a palackban, a víz kiáramlása folytatódik.

image

Szabadesés vizsgálata

Julika néni állítása szerint minden test egyformán gyorsul.
Három különböző anyagú (vas, műanyag, gumi) kb. egyforma méretű egyszerre elengedett test mozgását vizsgáltuk. Egyre nagyobb magasságból történt az ejtés.

image

Miért száll fel a hőlégballon

Megfelelő szemeteszsák belsejében levő levegő melegítésével először kifeszül, majd mikor érezhető, hogy felfelé mozdulna, egyszerre elengedve felszáll. A felmelegedett levegő sűrűség, és a szemeteszsákkal együttes átlagsűrűsége kisebb lesz a környezete, a hidegebb levegő sűrűségénél, ezért felfelé mozog.

image

Légnyomás

Légnyomás minden irányba (felfelé is) hat
Válassz olyan poharat, aminek a pereme sima és sértetlen! Töltsd színültig tele vízzel. Helyezz rá pl. egy füzetlapot. Győződj meg róla, hogy mindenhol érintkezik a pohár szájával. Csak a poharat fogd és egy gyors mozdulattal fordítsd meg. Végezd el a kísérletet! Készíts róla videót és küldd el nekem!

image

Víz sajátos viselkedése
fagyáskor

A kísérlet eredménye: A víz megfagyott és felnyomta a kartonpapírt, fagyás közben megnőtt a víz térfogata tágult. Ez a fizikai jelenség a fagyás.
Kísérletet elvégezte otthon: Csontos Inez

image

Nyomás

Nyom mélységéből következtetünk a nyomásra
Helyezz lisztbe különböző lapjaival vajat, és poharat, ami először üres, majd tele van (pl. cukorral)! Mitől függ és hogyan függ a nyomás? Készítsd el a kísérletet és küldd el nekem. Foglald össze röviden a tapasztalataidat!

Kísérletek Délutánja

image

A Kísérletezők klubja tevékenységének megismertetése, az iskolatársak bevonása

Az esemény előkészítő munkálatai legalább két hónappal a program megrendezése előtt kezdetét vették. Első lépésként, össze kellett gyűjtenünk azokat a kísérleteket, amik bemutatásra és kipróbálásra alkalmasnak találtunk.

Minden klubtag kiválasztotta – vagy ajánlottam – a hozzá közel álló, vagy legjobban nála sikerülő kísérletet. Ezután össze kellett állítani a szükséges eszközöket és gyakorlásként többször elvégezni a kísérletet. Megbeszéltük, hogy ajánlatos segíteni, irányitani a vállalkozó kedvű látogatókat, egymással el is próbálták a gyerekek. Az előkészület fontos eleme volt a tanulóknak megfogalmazni a kísérlet lényegét írásban, amit a programon szóban mondtak el a klubtagok.

image Az első kísérletek délutánja 2022-ben a szárnypróbálgatás volt, amikor a természettudományi terem adta körülmények között igyekeztünk úgy elrendezni a helyszíneket, hogy forgószínpad-szerűen könnyen elérhető legyen minden állomás. A tapasztalatokat fel tudtuk használni, mivel a csapat fele az előző évben is oszlopos tag volt.

image Izgatottan vártuk a programot, ami a kísérletező gyerekek ünnepnapja volt. Az iskolavezetéssel úgy szerveztük, hogy a negyedik ötödik osztályoknak fél - fél óra állt rendelkezésükre. Így a látogató gyerekeknek két-három fős csoportokban volt lehetőségük minden kísérletet megnézni és ha kedvük volt el is végezni. Nem volt szigorú irány, sorrend, azt tanácsoltam nekik, hogy ahol úgy látják, hogy nincs senki, oda menjenek.

A több, mint 2 órán át tartó esemény az előkészületekkel és az elpakolással együtt 3 órás kemény munkát jelentett a klubtagoknak a tanítási órák után. Nagyon ügyesen, türelmesen, érthetően végezték a feladatukat, rettenetesen büszke voltam rájuk. Nélkülük nem tudtam volna megvalósítani a terveimet és elképzeléseimet.